Historie
Nouwens Verhuizingen is opgericht in 1935. Het bedrijf heeft een snelle groei doorgemaakt en is anno 2023 overgenomen door Oomen een vooraanstaande onderneming op het gebied van particuliere verhuizingen en opslag.
Diensten
Nouwens Verhuizingen verzorgt alles wat met verhuizen te maken heeft. Van lokaal, tot regionaal, nationaal en internationaal, en van particuliere verhuizingen tot bedrijfsverhuizingen. Daarbij kan ook tijdelijke of langdurige opslag worden gebruikt, via zusterbedrijf Oomen Opslag.
Missie
Wij zetten ons in om elke verhuizing soepel en stressvrij te laten verlopen door professionele, efficiënte diensten aan te bieden en onze klanten een stressvrije verhuisdag te geven. We begrijpen dat elke verhuizing uniek is en zetten de klant centraal in alles wat we doen.
Visie
Wij streven ernaar de meest duurzame verhuizer in Nederland te worden, waarbij we voortdurend innovatie en duurzaamheid integreren om zo (kosten)efficient en zelfvoorzienend mogelijk te worden, met een zo hoog mogelijke klanttevredenheid.
Onze organisatie heeft een managementsysteem geïmplementeerd dat wordt gehanteerd om:
- Continue verbetering te bereiken
- Controle te hebben over onze risico’s
- Te voldoen aan de eisen van wet- en regelgeving
- Inzicht te hebben in en invulling te geven aan de eisen van onze belangrijkste stakeholders, zoals onze klanten, medewerkers, aandeelhouders en bevoegd gezag.
Scope van het managementsysteem
Het managementsysteem is er op gericht continue verbeteringen te realiseren ten aanzien van: de kwaliteit van de dienstverlening, de zorg voor goede en veilige arbeidsomstandigheden, het zorgdragen voor het milieu.
Specifiek op de volgende punten:
- Voortdurend kwalitatief verbeteren van dienstverlening
- Zorg dragen voor het milieu
- Zorg dragen voor veilige arbeidsomstandigheden
- Voldoen aan wet- en regelgeving
- Voldoen aan (compliance) eisen van opdrachtgevers
- Voldoen aan (compliance) eisen van leveranciers
- Anticiperen op innovatieve ontwikkelingen en technieken in de branche
- Efficiënt en duurzaam omgaan met inzet van personeel en middelen
- Voeren van een kwalitatief goed communicatiebeleid.
Belangrijkste pijlers
- Kwaliteit van uitvoering van diensten
- Kwaliteit van klant-communicatie
- Personeelsbeleid gericht op retentie en doorontwikkeling
- Duurzaam en milieubewust investeren en opereren
De directie draagt zorg voor een evenwichtige afweging tussen alle beleidsgebieden en creëert de voorwaarden om het beleid te realiseren.
Uitgangspunt hierbij is dat iedere medewerker van Oomen Verhuizers en Nouwens Verhuizingen een eigen verantwoordelijkheid heeft voor een zo hoog mogelijke klanttevredenheid, doorlopend veilig te werken, kwaliteit te leveren en oprechte zorg te besteden aan het voorkomen van persoonlijk letsel, materiële schade en ongewenste gevolgen voor het milieu.
De directie ziet het daarom als haar taak om de medewerkers op alle niveaus te doordringen van relevante aspecten op het gebied van kwaliteit, veiligheid en milieu. Dit door middel van communicatie en het stimuleren van opleidingen. Dit omvat: voormanoverleg, personeelsvergaderingen, opleidingen en cursussen.
Externe belangstellenden worden op verzoek, middels het verstrekken van deze beleidsverklaring, geïnformeerd over het beleid en de doelstellingen van de onderneming.
De directie en de medewerkers zijn er verantwoordelijk voor, dat:
alle schriftelijke vastleggingen met betrekking tot de dienstverlening en het gevoerde beleid ten aanzien van de kwaliteit van de dienstverlening, de zorg voor goede arbeidsomstandigheden en milieu, de juiste feiten zullen weergeven;
de werkzaamheden zullen worden uitgevoerd in overeenstemming met het beleid en de doelstellingen;
de werkzaamheden worden uitgevoerd als beschreven in procedures.
Onze IF (Injury Frequency) verzuimdoelstelling is 0.
De directie van Oomen Verhuizers en Nouwens Verhuizingen werkt het beleid en de daarbij behorende doelstellingen uit in een bedrijfsplan en maakt dit binnen de organisatie bekend. Jaarlijks wordt het beleid geëvalueerd. Dit beleid zal minimaal een keer per 3 jaar herzien worden.
In dit document wordt aan de hand van de criteria uit de normen ISO 14001 en VCA* een systeembeschrijving gegeven van de veiligheid, gezondheid en milieumanagementsysteem.
In het kwaliteitssysteem is het milieubeleid gedocumenteerd en geïmplementeerd. Het kwaliteitssysteem omvat beleid, voorschriften, procedures, structuren, doelstellingen en voorzieningen die samen resulteren in een waarborg voor continue verbetering van haar prestaties op de gebieden kwaliteit, veiligheid, gezondheid en milieu.
Het milieubeleid dat is opgenomen in het kwaliteitsbeleid sluit aan bij de aard en omvang van de bedrijfsactiviteiten en is gericht op continue verbetering, het voorkomen van milieuvervuiling en het voldoen aan toepasselijke wet- en regelgeving.
In de jaarlijkse directiebeoordeling evalueert de directie in welke mate doelstellingen zijn behaald en worden nieuwe doelstellingen vastgesteld. Het beleid wordt intern naar de medewerkers gecommuniceerd en is op verzoek ook voor derden toegankelijk.
In het milieuaspectenregister is opgenomen welke binnen de kaders van huidige en te verwachten bedrijfsactiviteiten milieuaspecten zijn geïdentificeerd. Daarbij wordt bepaald welke milieuaspecten belangrijke effecten (kunnen) hebben en daarmee worden geclassificeerd als belangrijke milieuaspecten. Het voorziet daarbij in de inventarisatie van mogelijke noodsituaties die kunnen leiden tot nadelige milieueffecten. Doel is nadelige milieueffecten te voorkomen. Ook het bedrijfsnoodplan geeft aan hoe men dient te reageren bij noodsituaties. Jaarlijks zal een oefening van het bedrijfsnoodplan plaatsvinden. Door het jaarlijks monitoren van het milieuaspectenregister worden ontwikkelingen gevolgd. De resultaten worden door de directie beoordeeld.
De op de organisatie van toepassing zijnde wet- en regelgeving wordt geïdentificeerd conform de werkwijze in de AIM en Stappenplan Omgevingswet. Deze modules worden voor beide locaties separaat doorlopen.
In het gedefinieerde milieubeleid worden milieudoelstellingen (SMART) opgenomen. De prestaties ten aanzien van de doelstellingen worden via KPI’s beoordeeld. De directie is verantwoordelijk voor het ontwikkelingen en opvolgen van actiepunten die het realiseren van doelstellingen mogelijk moeten maken. Daarnaast stelt de directie middelen beschikbaar voor de uitvoering van het vastgestelde milieubeleid. De operationeel leidinggevende is belast met de operationele aansturing/uitvoering van het milieubeleid. De VGM-functionaris is verantwoordelijk voor het actueel houden van het kwaliteitssysteem en het rapporteren van alle relevante aspecten naar de operationeel leidinggevende en directie.
Medewerker worden geïnformeerd over werkwijzen m.b.t. het VGM-beleid en brengt actuele ontwikkelingen onder de aandacht. Daarnaast zijn waar mogelijk vaste operationele medewerkers VCA gediplomeerd en minimaal tot (assistent) verhuizer opgeleid.
Het interne auditplan voorziet in de periodieke monitoring van het VGM-beleid. Van de resultaten van deze periodieke monitoring wordt beoordeeld of ze voldoen aan de gestelde doelen. Als onderdeel van het interne auditprogramma wordt beoordeeld of aan de vigerende wet, -en regelgeving wordt voldaan.
Wanneer zich calamiteiten voordoen die een nadelig effect kunnen hebben op het milieu vindt hiervan registratie en melding bij de leidinggevende plaats. Naar gelang de aard van de afwijking of calamiteit wordt bepaald welke corrigerende/preventieve maatregelen getroffen moet worden.